پایان نامه بررسی و طراحی رباط شوینده,پروژه بررسی و طراحی رباط شوینده,تحقیق بررسی و طراحی رباط شوینده,دانلود پایان نامه بررسی و طراحی رباط شوینده,طراحی رباط شوینده,مقاله بررسی و طراحی رباط شوینده
پایان نامه بررسی و طراحی رباط شوینده در 94 صفحه ورد قابل ویرایش فهرست فصل اول 1-1) روشن دستی (سنتی) 2-1) روش اتوماتیك فصل دوم 1-2) كارواش اتوماتیك تونلی یا ریلی 2-2) كارواش اتوماتیك ثابت یا سه برس 3-2) بررسی كلی مكانیزم كارواش اتوماتیك 4-2) بررسی مكانیزم كارواش اتوماتیك ثابت و ریلی فصل سوم 1-1) معرفی اجزای پنیوماتیكی 1-3-1) تولید هوای فشرده 2-3) قطعات مدار كنترل نیوماتیك 2-3-1) سیلندرهای نیوماتیك 2-3-2) سیلندرهای یك طرفه 2-3-3) سلیندرهای دو طرفه 3-3) مشخصات سلیندرهای نیوماتیك 3-3-1) نیروی سیلندر 3-3-2) مصرف هوا 3-3-3) سرعت پیستون 3-3-4) بارهای كمانشی روی میله پیستون 3-3-5) شیرها 3-3-6) شیرهای راه دهنده 4-3) مشخصات شیرها از نظر عملكرد 5-3) روشهای تحریك شیرها 6-3) شیرهای كنترل جریان 7-3) موتورهای بادی 8-3) سیستم كنترل 8-3-1) كنترل مدار باز 8-3-2) كنترل مدار بسته 9-3) مدارهای كنترل منطقی 9-3-1) عملیات اصلی 9-3-2) عملیات جانبی 9-3-3) عملیات تركیبی 10-3) تجهیزات خط هوا، فیلتر و روغن زن 10-3-1) روغنكاری 10-3-2) جریان یك جهته 10-3-3) جریان دو جهته 10-3-4) روغن زنهای غبار روغن (مه روغن) 11-3) دبی جریان هوا 11-3-1) جریان ساده: 11-3-2) جریان پیچیده: 12-3) روغن روغنكاری 13-3) وضعیت نصب 14-3) فیلترها 14-3-1) اجزاء فیلتر 15-3) اندازه دستگاهها 16-3) بلبرینگهای خطی 17-3) سنسور U1tra Sonic فصل چهارم 1-2) انواع كمپرسور 1-4-1) كمپرسورهای رفت و برگشتی 1-4-2) كمپرسروهای دورانی 2-4) نصب كمپرسورها 3-4) نصب سیستم خطوط لوله اصلی فصل پنجم 1-3) محاسبه شقف فرچههای كناری 1-5-1) انتخاب الكتروموتور 1-5-2) اجزای شفت واسطه 1-5-3) محاسبه Pulley و تسمه V شكل الكتروموتور و فرچهها 113 2-5) محاسبه قطر شفت مجموعه 3 تایی 3-5) محاسبه چرخهای فریم متحرك 4-5) محاسبه طنابها (سیم بوكسلها) 4-5-1) روغن كاری طنابها 4-5-2) جلوگیری از رنگ زدگی طنابها 4-5-3) محاسبه پولی طناب 5-5) محاسبه قطر پیستون جك بالابر افقی 6-5) مدار كنترل ضمیمه و جداول چكیده نیاز ما در اختراع استا و زاییده شرایط، هر اختراعی در ابتدا با برآوردن یك نیاز به بار مینشیند و در گذشت ایام، این هماهنگی با شرایط (اعم از زمان و مكان و …) است كه موجبات رشد و پویایی آن را فراهم میسازد. پوشیده نیست كه در دنیای امروز، همراه با افزایش روز افزون جمعیت بشر، برای كنترل نظم بشری، بهادادن به عوامل از جمله، زمان، منابع تجدید ناپذیر انرژی، سرمایه و منابع حیاتی، اهمیتی بیش از پیش دارد كه همانا باعث نگاههای موشكافانهتر در طراحی های صنعتی شده كه عدم توجه به این امور در هنگام نشدن به مدنیزاسیون روز جهان نتیجه نخواهد داشت جز باز ماندن بیشتر از غافله جهان مدرن امروز. لذا با عنایت به مطالب فوق، بر آن شدیم تا با انتخاب طرحی بنام طراحی رباط شوینده ضمن گام برداشتن در جهت طراحی هدفمند نشان دهنده تأثیر مطلوب مدرنیزاسیون حتی در دم دست ترین شئونات زندگی روزمرده باشیم. با امید به حصول این خواسته، پروژه طراحی رباط شوینده را تقدیم میكنم. فصل اول: بررسی متداول شستشوی اتومبیل (عیوب و محاسن) 1-1) روش دستی (سنتی) روشهای دستی طبق یك سری علل خاص مورد استفاده قرار میگیرند كه تعدادی از این عوامل عبارتند از: 1- پایین بودن هزینه راه اندازی و نگهداری هزینه را اندازی تنها شامل خری تأسیسات از جمله پمپ آب، كمپرسور هوا، و در صورتی كه تمایل به ارائه سرویس شستشو با آب گرم نیز باشد، نیاز به یك دیگر آب و مشعل و یك سیستم لولهكشی اضافی خواهد بود كه تعداد محدودی از مراكز شستشوی اتومبیل از این سیستم اضافه استفادهع میكنند كه در فصول بعدی در مورد هر یك از سیستمهای تأسیساتی بطور كامل توضیحاتی ارائه میشود. از طرفی با توجه به نبودن سیستم تاسیساتی پیشرفته و یك سیستم ساده، هر تعمیر كار آشنا به تأسیسات از عهده تعمیر آن بر میآید و نیاز به تخصص ویژه در این زمینه نمیباشد و مزیت دیگر وجود چندین پمپ از كار بیافتد باعث مختل شدن كل سیستم نخواهد شد و سیستم با بقیه پمپها به كار خویش ادامه خواهد داد. 2- پایین بودن هزینه نیروی انسانی: با توجه به شرایط كاری كه اكثر نیروهایی كه در این مراكز مشغول به كار میباشند از دستمزد بسیار پایین برخوردارند بطوری كه حتی آگاهی دستمزد كارگران بصورت انعام پرداخت میشود. 3- جا افتادن این تفكر در روش سنتی اتومبیل تمیزتر میشود. از آنجا كه شرایط آب و هوایی و آلودگی موجود در نقاط شهری، در كشورهای مختلف با فرهنگ های مختلف، فرق میكند، لذا ماشینهای اتوماتیك طراحی شده در یك كشور، بازدة مطلوبی را (گاهاً) در سایر مناطق ندارند و به خوبی از عهده برطرف كردن كامل آلودگیهای مختلف بر نمیآیند. كه این خود دلیلی ازجعیت روشهای دستی و سنتی در مقابل مشاشینهای اتوماتیك (كارواشها) در نزد عموم است. 4- سهولت راه اندازی: با توجه به شرایط فوق، تعداد بسیاری از این نوع مراكز سنتی در سطح شهرهای كشورهای كمتر رشد یافته (از جمله شهرهای ایران و خصوصاً تهران) دیده میشود. بطوریكه كه در هر منطقه شهری، حداقل یك لی 2 عدد از این دست مراكز وجود دارد كه تماماً زاییده شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی و نیز سهولت راه اندازی آنها است. – دلایلی كه عنوان شد، مزایایی بودند كه باعث میشد تا اكثریت سرمایه گذاری و مشتریان به این نوع مراكز سنتی روی آورند ولی این روشها نیز عاری از عیب نیست و این معایب باعث بهرهگیری از روشهای مدر نیزه میگردد، كه اكنون به شماری از این معایب میپردازیم؛ 1- لزوم استفاده از فضای زیاد: شرایط حاكم بر سیستمهای دستی از جمله استفاده از چندین پمپ بطور همزمان یعنی شستشوی چندین ماشین در یك زمان كه برای چنین شرایطی نیاز به فضای زیاد برای جادادن ماشینها و همچنین فضا باید به قدری باشد كه آب حاصله از شستشوی ماشین به ماشین های دیگر برخورد نكند. 2- وابستگی شدید به نیروی انسانی: از دیگر معایب سیستمهای دستی وابستگی شدید آنها به نیروی انسانی است. بطوریكه این وابستگی شدید به نیروی انسانی به عنوان یكی از ضعفهای سیستم مطرح میباشد چرا كه عوامل متعددی از جمله بالا رفتن درصد خطا و اشتباه در مساعات پایانی كار و طبیعت نكردن هر بخش از یك سیستم و اصلوب یكسان مملول عامل نیروی انسانی میباشد. – اتلاف زمانی از آنجا كه درشستشوی دستی از نیروی انسانی استفاده میشود، لذا زمان مشخصی برای شستشوی هر ماشین قابل تصور نیست و در شرایط مختلف سرعت كار كارگران متفاوت است كه این خود باعث افزایش وقت و كاهش راندمان در اواخر ساعات كاری گران میشود و همچنین پروسه شستشو در این كارواشها به گونهای است كه باعث اتلاف و صرف وقت زیاد میشود، چنانچه در بعضی مواقع و یا در بعضی از روزها به دلیل ازدحام مشتری و بالا بودن زمان شستشو، باعث میشود تا بسیاری از مشتریان از شستشوی اتومبیل خود صرفنظر كرده و یا به مراكز دیگری مراجعه نمایند. 4- مصرف بیش از حد لازم آب و مواد شوینده چون افرادی كه در سیستمهای سنتی از قدام به شستشوی ماشین میكنند با توجه به شرایط و میزان آلودگی ماشین روش شستم آنها نیز متفاوت است و با توجه به شرایط و میزان آلودگی ماشین روش شستن آنها نیز متفاوت است و با توجه به خطای همیشگی و با توجه به اتوماتیك نبودن انتقال جهت آب از یك سمت ماشین به سمت دیگر، ماشین آب بسیاری هدر میرود و با توجه به آماری كه موجود است برای شستن هر ماشین اكثر كارواشها اصلاً به میزان آلودگی توجهی نمیكند و تنها فرض بر این است كه كل سطح ماشین میبایست با كف (مواد شوینده) پوشیده شود و روش این كار به گونهای است كه كف بوسیله سطح به روی ماشین پاشیده می شود كه در این روش مواد شوینده بسیاری به هدر رفته و بر روی زمین ریخته خواهد شد. 5- راندمان نامطلوب و پایین نتیجه منطقی كلید عوامل فوق، چیزی جز راندمان پایین سیستم نخواهد بود. 2-1) روش اتوماتیك (Car wash) با توجه به نكات برشمرده شده در مورد سیستمهای سنتی شستشوی اتومبیل، و اراندمان پایین این روش، نیاز به روشهای اتوماتیك (car wash) یك امر بدیهی است ولی همین كارواش اتوماتیك بدون عیب نیست و نقایص خاص خود را دارد كه به بعضی از نقایص عمده آن اشاره خواهیم كرد؛ 1- هزینه بالای تعمیر و نگهداری چون در كارواش از مدارهای كنترلی و سیستمهای هیدرولیك استفاده میشود، بنابراین برای تعمیر آنها میبایست از افراد مشخص استفاده نمود كه مبالغی را كه برای دستمزد میبایست پرداخت شود بالا میباشد و یكی از دلایل بالا بودن هزینه تعمیر ونگهداری رباطهای شوینده این است كه این رباطها وارداتی هستند و از كشورهایی مانند آلمان و ایتالیا و … وارد میشوند و اغلب برای نصب و یا تعمیر آنها میبایست از متخصصان خود آنها استفاده نمود كه دستمزد آنها اغلب بر مبنای دلار میباشد كه هزینه بسیار بالایی خواهد داشت. – زیادی هزینههای اولیه راه اندازی چندین نوع رباط شوینده وجود دارد كه در فصل بعدی بطور مفصل در مورد آنها صحبت خواهیم نمود. ولی به طور معمول یك نوع رباط شوینده تونلی است كه هزینه بسیار بالایی بر نصب و راه اندازی دارد و به صورت ریلی است و نوع دیگر رباط شوینده بصورت سه برس میباشد كه هزینه بسیار كمتری نسبت به رباط شوینده تونلی دارد. 3- استهلاك بالای دستگاهها رباطهای شوینده تونلی دارای بیشترین استهلاك در نوع خود میباشند چون در یك محیط بسته و مرطوب میباشد و چون اكثر قطعات فلزی میباشند، بنابراین بعد از مدتی به تعمیر و حداقل چك كردن تمامی قطعات دارد. 4- از كارافتادن كل سیستم توسط كوچكترین عیب از كار یك قسمت باعث از كارافتادن كل سیستم میگردد چرا كه سیستم رباطهای اتوماتیك یك پارچه و به هم پیوسته میباشد و با هم هماهنگ هستند خصوصاً در رباطهای شوینده سه برس این هماهنگی بیشتر است و با از كار افتادن مثلاً یك جك هیدرولیك، كل سیستم كار به حالت معلق در میآید و این حالت تا پایان عملیات تعمیر باقی خواهد ماند. كه این خود مستلزن وجود یك نیروی متخصص بطور همیشگی است كه این خود باعث بالا رفتن هزینه خواهد شد. تاسیسات بكار رفته در رباط شوینده (كارواش اتوماتیك) 1-4) انواع كمپرسور كمپرسورها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند، كمپرسورهای با جابجایی ثابت و توربوكمپرسورها. هر دسته از این كمپرسورها نیز انواع مختلفی دارند. توربوكمپرسورها قادرند مقدار هوای فشرده زیاد تا خیلی زیاد با فشار كم تولید كنند. این كمپرسورها برای ظرفیت های كمتر از 600 m3/min اقتصادی نیستند. همچنین این كمپرسورها به تنهایی نمی توانند فشار موردنیاز مدارات نیوماتیك را تأمین كنند، مگر اینكه به صورت چند مرحله نصب شوند، به طوری كه به ندرت از توربو كمپرسورها برای تغذیه تجهیزات نیوماتیك استفاده میشوند. دو نوع شاخص از كمپرسورهای با جابجایی ثابت، كمپرسورهای رفت و برگشتی و كمپرسورهای دورانی هستند كه خود انواع متنوعی دارند. معمولاً برای تغذیه مدارهای نیوماتیك از انواع كمپروسرهای با جابجایی ثابت استفاده میشود. 1-4-1) كمپرسورهای رفت و برگشتی این كمپرسورها (شكل 1) از رایج ترین كمپرسورها هستند و به صورت ثابت و قابل حمل طراحی و ساخته میشوند. ظرفیت این كمپرسورها از مقادیر خیلی كم تا مقادیر بیش از 500 m3/min میباشد. این كمپرسورها قادر هستند فشارهای تا 6 bar و ندرتاً تا 10 bar را در یك مرحله تولید كنند. با نصب این كمپرسورها به صورت دو مرحله ای میتوان براحتی به فشار 15 bar دست یافت. در برخی موارد میتوان فشارهای تا 250 bar را نیز با استفاده از كمپرسورهای رفت و برگشتی سه و چهار مرحله ای، ایجاد نمود. شكل 1-4- نمایش شماتیك یك كمپرسور رفت و برگشتی برای مصارف نیوماتیك، معمولاً از كمپرسورهای یك یا دو مرحله ای (در صورتی كه فشار بیش از 6 bar موردنیاز باشد، ترجیحاً كمپرسور دو مرحله ای) استفاده میشود. 1-4-2) كمپرسورهای دورانی در میان انواع كمپرسورهای دورانی با جابجایی ثابت، كمپرسورهای دورانی با پره های لغزنده از بقیه انواع رایج تر هستند. بقیه انواع به ندرت برای مصارف نیوماتیك مورد استفاده قرار می گیرند. در كمپرسورهای دورانی با پره های لغزنده (شكل 2)، محور دورانی (روتور) نسبت به محفظه سیلندر به صورت خارج از مركز واقع شده است و بدین ترتیب یك فضای هلالی شكل در سیلندر ایجاد می گردد. با طراحی پوسته سیلندر به صورت مناسب این فضای هلالی شكل به دو قسمت مكش و دمش تقسیم می شود. فضای بین روتور و سیلندر توسط پره ها كاملاً آب بندی می شود. با چرخش روتور در جهت حركت عقربه های ساعت (شكل 2)، هوا به داخل فضاهای در حال انبساط بین پره ها از طرف چپ پر می شود. با حركت پره های لغزنده به طرف راست، هوای محبوس شده بتدریج فشرده خواهد شد. مزیت عمده این نوع كمپرسور، روانی گردش و جریان پیوسته هوای فشرده خروجی از آن است. این كمپرسورها در یك مرحله قادرند، فشار تا 4 bar و در دو مرحله تا 8 bar ایجاد نمایند. همچنین ظرفیت این كمپرسورهای پره دار دورانی ممكن است به 100 m3/min برسد. شكل 2-4- شكل شماتیك یك كمپرسور دورانی با پره های لغزنده ظرفیت یك كمپرسور عبارتست از مقدار هوایی كه فشرده شده و از كمپرسور خارج می شود. در واقع ظرفیت، حجم هوای ورودی، در شرایط فشار عادی اتمسفری و دمای محیط، به كمپرسور می باشد. 2-4) نصب كمپرسورها كمپرسورهای قابل حمل فقط برای سرویس كاری و آزمایش مدارات نیوماتیك به كار می روند. برای موارد دیگر تقریباً همیشه از واحدهای نصب شده تولید و توزیع هوای فشرده برای تغذیه مدارات نیوماتیك استفاده می شود. این كمپرسورهای ثابت و تجهیزات مربوط به آن بایستی مطابق با دستورالعملهای ارائه شده از طرف سازنده نصب گردد. در واحدهای بزرگ تولید هوای فشرده معمول است كه كمپرسورها را از طریق پایه های ارتعاش گیر بر روی فونداسیونهای خاص نصب نمایند تا از انتقال لرزش واحد به دیگر قسمتها و دستگاهها جلوگیری گردد.